Το metaverse (μετασύμπαν) που οραματίστηκε ο ιδρυτής του Facebook, Μαρκ Ζούκερμπεργκ είναι από τα πιο φιλόδοξα πρότζεκτ στην ιστορία των social media και του ίντερνετ γενικότερα. Το πλάνο μετεξέλιξης του κολοσσού των κοινωνικών δικτύων σε Meta είτε θα αλλάξει τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε την ύπαρξή μας συνολικά ή θα οδηγήσει στην πλήρη αποκαθήλωση του αυτοκράτορα.

Παρά το γεγονός ότι προέρχεται από ένα μυθιστόρημα επιστημονικής φαντασίας, το metaverse έχει γίνει ένα από τα πιο καυτά τσιτάτα και αποτελεί την πιο πρόσφατη εμμονή του κόσμου της τεχνολογίας. Τα τελευταία χρόνια, οι εταιρείες έχουν διοχετεύσει εκατομμύρια, ή δισεκατομμύρια, στην έρευνα και την ανάπτυξη. Αυτό καθιστά το metaverse ένα όραμα για το μέλλον στο οποίο οι CEO της τεχνολογίας όπως ο Ζούγκερμπεργκ και η Ναντέλα στοιχηματίζουν ότι θα είναι το επόμενο μεγάλο άλμα στην εξέλιξη του Διαδικτύου.

Αυτό το μεγάλο άλμα και τους νέους ορίζοντες που ανοίγουν, έχουν ήδη διαπιστώσει και οι managers των μεγαλύτερων brands παγκοσμίως είτε δαπανούν ήδη, είτε θα δαπανήσουν εκατομμύρια για να αποκτήσουν σάρκα και οστά (πόσο ειρωνικό όταν άραγε όταν μιλάμε για επαυξημένη πραγματικότητα και virtual περιβάλλον) στο μετασύμπαν. Πριν κορεστεί η αγορά, οι μάρκες πολυτελείας βιάζονται τώρα να χτίσουν την ακίνητη περιουσία τους στην εικονική σφαίρα.

Facebook και Metaverse

Τα ψηφιακά πολυκαταστήματα με τις ευλογίες Ζούκερμπεργκ

Ο Διευθύνων Σύμβουλος του Metaverse, Μαρκ Ζουκερμπεργκ, ανακοίνωσε τον περασμένο Οκτώβριο μέσω ενός βίντεο που δημοσίευσε τα σχέδιά τους να βοηθήσουν τις μάρκες να φτάσουν στην αγορά-στόχο τους. Η διαφήμιση στην πλατφόρμα δεν ήταν ποτέ ευκολότερη καθώς ανέβασαν την υπηρεσία που παρέχουν.

Στο βίντεο, ο CEO εθεάθη να χρησιμοποιεί τα avatar του για να δοκιμάσει ρούχα, να πληρώσει καλλιτέχνες και να παίξει χαρτιά. Το Metaverse προσφέρει μια εικονική αγορά όπου ένα άτομο μπορεί να δημιουργήσει μια περσόνα στο διαδίκτυο και να την περιποιηθεί με ρούχα ενώ θα μπορεί να παρέχει στο άβατάρ του πλήθος υπηρεσιών (πολυτελών ή μη).

Για να πάρουμε μια ιδέα για το τι έρχεται αρκεί να επισημάνουμε ότι σύμφωνα με τη Morgan Stanley, οι όμιλοι πολυτελείας θα μπορούσαν να δημιουργήσουν πωλήσεις περίπου 10 δισεκατομμυρίων ευρώ από τα ηλεκτρονικά παιχνίδια μέχρι το 2030, αν και αυτό το ποσό θα μπορούσε να φτάσει τα 25 δισεκατομμύρια ευρώ στο πιο αισιόδοξο σενάριο.

Εκτός από τις άμεσες πωλήσεις – είτε από ψηφιακά είτε από φυσικά προϊόντα που συνδέονται με ένα παιχνίδι – η συμμετοχή στο metaverse μπορεί να βοηθήσει τα μεγαθήρια να προσεγγίσουν νέους και μικρότερους σε ηλικία πελάτες. Αυτό είναι κρίσιμο, επειδή οι γενιές Y και Z θα αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 70% της παγκόσμιας αγοράς πολυτελείας έως το 2025, σύμφωνα με την Bain & Co.

Πινακίδα με μάρκες εταιρειών

Μία ολόκληρη οικονομία ελάχιστου κόστους

Δεδομένου ότι η εμπλεκόμενη αγορά είναι απλώς εικονική, οι πρώτες ύλες είναι ψηφιακές. Η εργασία για τις συλλογές δεν είναι αμελητέα αλλά δεν χρειάζεται να υπάρχει βιομηχανία και γραμμή παραγωγής από πίσω, πράγμα που σημαίνει ότι η εικονική συλλογή που κυκλοφορεί από γνωστά brands στην εικονική σφαίρα έχει σχεδόν 100% κέρδος. Στον πραγματικό κόσμο, το ύφασμα που χρησιμοποιείται και η κατασκευή του προϊόντος κοστίζει χρήματα και χρειάζονται ακόμη και μέρες για να τελειώσει.

Μια βρετανική start-up με το όνομα Dematerialised, η οποία ιδρύθηκε από την Karinna Nobbs, αποκαλεί τη νέα καινοτομία στο Metaverse το ψηφιακό πολυκατάστημα των ονείρων σας. Πουλάνε μόνο εικονικές πολυτέλειες και τίποτα άλλο. Είναι βασικά μια αγορά για ρούχα και αξεσουάρ που θα υπάρχουν μόνο στην εικονική σφαίρα. Το πρώτο αντικείμενο που πουλήθηκε στην εικονική αγορά στις 12 Δεκεμβρίου 2020, ήταν ένα ασημί πουλόβερ που πωλήθηκε για 137 δολάρια το καθένα. Σε μόλις τρεις ώρες εξαντλήθηκαν οι 1.212 ψηφιακές αποδόσεις του προϊόντος.

Το Dematerialized συνεργάστηκε επίσης με έναν ολλανδικό οίκο εικονικής ραπτικής που ονομάζεται Fabricant, όπου οι χρήστες μπορούν να δημιουργήσουν αποκλειστική ενδυμασία για τα ψηφιακά τους avatar στις πλατφόρμες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Η εν λόγω συνεργασία με την Fabricant είχε ως αποτέλεσμα την πιο ακριβή πώληση που έγινε ποτέ στο κατάστημα με τιμή σχεδόν 12.000 δολάρια για ένα μόνο ρούχο.

Ποιες μάρκες δραστηριοποιούνται ήδη στο εικονικό σύμπαν

Οι γνωστές μάρκες έχουν την ευκαιρία να αξιοποιήσουν αυτή τη νέα ευκαιρία. Η Gucci μόλις κυκλοφόρησε τις ψηφιακές της συλλογές στην εικονική αγορά με τα επώνυμα προϊόντα και τα ρούχα της στο Roblox με τους δημιουργούς avatar Giphy και Zepeto. Αναφέρθηκε ότι η Gucci πουλούσε περισσότερες ψηφιακές τσάντες από το φυσικό της κατάστημα, κάτι που λέει πολλά για τις δυνατότητες της οικονομίας της Metaverse.

Τα avatar είναι η εικονική ενσάρκωση του ατόμου στην εικονική σφαίρα. Σχεδόν κάθε προϊόν που μπορεί να αγοραστεί στον πραγματικό κόσμο είναι διαθέσιμο στην εικονική σφαίρα. Αφού ένας αγοραστής αγοράσει με επιτυχία κάτι από την αγορά, θα του δοθούν μερικά NFT (μη ανταλλάξιμες μάρκες) που μπορούν να ανταλλάσσονται με κάποια πραγματικά χρήματα. Επί του παρόντος, τρεις μάρκες πολυτελείας έχουν εισέλθει στο Metaverse, η Louis Vuitton, η Gucci και η Balenciaga.

Όπως και η Louis Vuitton, η Burberry επιχειρεί στο μετασύμπαν, σκοπεύοντας να προσφέρει στους πελάτες της μια ευχάριστη εμπειρία που πλησιάζει αυτή του πραγματικού κόσμου. Η μάρκα πρόσφατα συνεργάστηκε με το βιντεοπαιχνίδι Honor of Kings, φέρνοντας σχέδια Burberry στο παιχνίδι.

Με σκοπό να παραμείνει μέσα στο παιχνίδι και κορυφαίος έμπορος λιανικής, η Nike έκανε μια βαθιά βουτιά στο metaverse δημιουργώντας ψηφιακές εμπειρίες πλήρως επικεντρωμένες στο χρήστη που συνδέονται με τη φυσική της προσφορά. Η εταιρεία προσέλαβε ακόμη και διευθυντή της Metaverse Engineering. Η εταιρεία έχει χρησιμοποιήσει εργαλεία επαυξημένης πραγματικότητας (AR) για να συνδυάσει καινοτομίες μόδας, ψυχαγωγίας και gaming.

Εικονικό σύμπαν

Ακόμα και το ΝΒΑ είδε τις νέες προοπτικές

Εκτός από τις μάρκες πολυτελείας, η κορυφαία λίγκα μπάσκετ στον κόσμο και ένα από τα πλέον ισχυρά brand, το NBA αναμένεται να μπει και στον εικονικό κόσμο. Οι ιθύνοντές του άλλωστε είναι γνωστό ότι είναι εξαιρετικά ικανοί να καταγράφουν τις αναδυόμενες τάσεις.

Αξιοποιώντας την παλιά καταναλωτική συμπεριφορά που θέλει να τους ανθρώπους να συλλέγουν κάρτες και να τις εμπορεύονται μαζί με κάθε είδους αναμνηστικά, διαπίστωσαν ότι αυτό μπορεί να είναι μια εξαιρετική ευκαιρία για το NBA. Το εικονικό βασίλειο έχει ήδη καινοτομήσει και έχει προχωρήσει σε μια νέα εποχή με τα NFT. Τα NFT είναι τα μη ανταλλάξιμα ψηφιακά νομίσματα. Αποτελούν μια μοναδική και μη εναλλάξιμη μονάδα data που αποθηκεύονται σε ένα block-chain, μια μορφή ψηφιακού λογιστικού βιβλίου. Τα NFT μπορούν να συσχετιστούν με ψηφιακά αρχεία, όπως φωτογραφίες, βίντεο και ήχος.

Αν και η τρέχουσα αγορά είναι πολλά υποσχόμενη για πολλές επωνυμίες όσον αφορά την κερδοφορία, υπάρχει πολύ μικρή εγγύηση για τη μακροπρόθεσμη αξία των περιουσιακών στοιχείων που αποκτώνται στην αγορά.

Facebook και Metaverse

Εν κατακλείδι τα παραπάνω παραδείγματα δείχνουν ότι, με το metaverse, το μάρκετινγκ δεν θα είναι πλέον αυτό που είχαμε συνηθίσει. Αντίθετα, θα αποτελεί μία νέα πρόκληση, ευχάριστη για κάποιους και οι έμποροι θα δεσμεύονται μόνο από τη δημιουργικότητα και τους πόρους τους.

Για τους καταναλωτές, αυτό σημαίνει ότι μπορούν να περιμένουν κάποιες ιδιαίτερες εμπειρίες στο μετασύμπαν κατά τα επόμενα χρόνια, αυξάνοντας δυνητικά την αφοσίωση στην επωνυμία για όσους τολμήσουν να επενδύσουν σοβαρά στο metaverse.

Πηγή: newsbeast.gr