Άμεση σύνδεση της επανεκκίνησης μίας σειράς δραστηριοτήτων με την έλευση του εμβολίου κατά του κορονοϊού έκανε ο πρωθυπουργός μιλώντας στο πλαίσιο του 31ου Greek Economic Summit.

της Γεωργίας Αθ. Σκιτζή

«Πρέπει να γνωρίζουμε ότι κάποια είδη οικονομικής δραστηριότητας απλά δεν θα λειτουργήσουν έως ότου να έχουμε ένα εμβόλιο, για παράδειγμα η νυχτερινή διασκέδαση, τα μπαρ, η διασκέδαση σε προχωρημένη ώρα. Δεν μπορούμε να έχουμε συγχρωτισμό στα μπαρ έως ότου να έχουμε ένα εμβόλιο» σημείωσε χαρακτηριστικά ο Κυριάκος Μητσοτάκης, εγείροντας μία σειρά από ερωτηματικά για το τι ακριβώς συνεπάγεται αυτή του η δήλωση.

Και αυτό γιατί σύμφωνα με λοιμωξιολόγους είναι εντελώς διαφορετικό να αναφέρεσαι στην ημερομηνία – ορόσημο της άφιξης του εμβολίου στην Ελλάδα και της διανομής του στα εμβολιαστικά κέντρα και αλλάζει ριζικά η οπτική, στοχεύοντας στην ανοσοποίηση του πληθυσμού από τον κορονοϊο, δεδομένου ότι δεν γνωρίζουμε ακόμη ποιο είναι το ποσοστό- στόχος των Ελλήνων που πρέπει να εμβολιαστούν για να επιτευχθεί η πολυπόθητη «ανοσία της αγέλης». Άλλωστε, άγνωστος Χ παραμένει και το εάν το εμβόλιο θα επιφέρει ισόβια ανοσία ή ετήσια, όπως το αντιγριπικό.

Δεδομένου μάλιστα, ότι υπάρχει προτεραιοποίηση στους εμβολιασμούς (υγειονομικοί – ευπαθείς ομάδες) αλλά και χορήγηση του εμβολίου σε δύο δόσεις, το χρονοδιάγραμμα για την επίτευξη της αποτελεσματικής αναχαίτισης του τρίτου κύματος του κορονοϊού φτάνει μέχρι το καλοκαίρι. Συνεπώς, αυτό το ενδεχόμενο θα σημάνει και μεγάλη καθυστέρηση στο άνοιγμα του κλάδου της διασκέδασης πολλούς μήνες μετά, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε οικονομικό επίπεδο.

Την ίδια ώρα, η κυβέρνηση επιδίδεται σε έναν αγώνα δρόμου προκειμένου να πείσει τους πολίτες για την αναγκαιότητα του εμβολιασμού. Ήδη προετοιμάζεται από το κυβερνητικό επιτελείο εκστρατεία επικοινωνίας με στόχο τον μαζικό εμβολιασμό των πολιτών. Σκοπός της καμπάνιας είναι να πεισθεί ο γενικός πληθυσμός ότι τα εμβόλια είναι απολύτως ασφαλή και σώζουν ζωές. Αυτό σημαίνει ότι δεν απευθύνεται σε όσους δηλώνουν ήδη αποφασισμένοι να εμβολιασθούν, ούτε στους λιγοστούς που διακινούν θεωρίες συνωμοσίας. Το κοινό-στόχος είναι μια μεγάλη μερίδα του κοινωνικού συνόλου,  η οποία πιστεύει στην επιστήμη, δεν υποτιμά τον κίνδυνο της πανδημίας, αλλά ταυτόχρονα αντιμετωπίζει ακόμη με σκεπτικισμό την ασφάλεια του εμβολίου φοβούμενη ενδεχόμενες παρενέργειες.

Κατ’ επίφαση η μη υποχρεωτικότητα;

Μπορεί σύμφωνα με το Σύνταγμα να μην καθίσταται υποχρεωτικός ο εμβολιασμός, ωστόσο στην πράξη η επιλογή εξανεμίζεται, γιατί – όπως όλα δείχνουν – θα είναι απαραίτητο το εμβολιαστικό πιστοποιητικό για τα αεροπορικά ταξίδια. Παράλληλα,  έχει ανοίξει μία συλλογιστική παγκοσμίως για ιδιωτικούς οργανισμούς και όχι μόνο, που θα σκανάρουν εφαρμογές κινητών τηλεφώνων, οι οποίες θα συνδέουν την απόδειξη του εμβολιασμού ή ένα αρνητικό τεστ με ψηφιακές ταυτότητες πριν να επιτρέψουν σε οποιονδήποτε την είσοδο.

Σύμφωνα με τους Financial Times ήδη 5+1 αεροπορικές εταιρείες ετοιμάζονται να επιτρέπουν τα ταξίδια στις διεθνείς πτήσεις μόνο σε επιβάτες που θα διαθέτουν ψηφιακά πάσο υγείας.  Οι πέντε εταιρείες χρησιμοποιούν μια πλατφόρμα με τίτλο CommonPass που αποθηκεύει μόνο περιορισμένα δεδομένα στο κινητό του επιβάτη – έναν κώδικα QR που δείχνει ότι πληροί τις προϋποθέσεις για είσοδο στο αεροπλάνο.

Ήδη συζητείται στο παρασκήνιο ότι μπορεί οι εθνικές κυβερνήσεις να μην υποχρεώνουν τους πολίτες να εμβολιαστούν αλλά να στηριχθούν υπογείως σε επιχειρήσεις και οργανισμούς για να το κάνουν αντ’ αυτών. Σύμφωνα με πληροφορίες του newsbeast.gr στην επιτροπή των λοιμωξιολόγων δεν έχει τεθεί ακόμη το εν λόγω ζήτημα, ωστόσο μέλος της επιτροπής ανέφερε χαρακτηριστικά ότι:

το μη υποχρεωτικό είναι εντός εισαγωγικών. Μπορεί για παράδειγμα οι υγειονομικοί να μην υποχρεώνονται εκ του νόμου να εμβολιαστούν αλλά υπάρχει ενδεχόμενο, εάν κάποιος αρνηθεί να εμβολιαστεί να αλλάξει πόστο ή ακόμη και να μεταφερθεί σε διοικητική θέση. Δηλαδή, θα δημιουργείται εμμέσως μία άσκηση πίεσης, προκειμένου έκοντες – άκοντες να οδηγούνται οι πολίτες στον εμβολιασμό, για να μην υποστούν τις όποιες συνέπειες.

Πηγή: newsbeast.gr