Η τέχνη είναι, σε μεγάλο βαθμό, υποκειμενική και μπορεί να ερμηνευθεί με πολλές διαφορετικές προσεγγίσεις, κυρίως λόγω του προσωπικού γούστου. Το έργο του Μαουρίτσιο Κατελάν, με τίτλο «The Comedian» [Ο Κωμικός], που παρουσιάστηκε το 2019, κατάφερε να προκαλέσει έκπληξη καθώς ήταν απλώς μία ώριμη μπανάνα κολλημένη στον τοίχο με ταινία duct tape. Αυτό το έργο πωλήθηκε αρχικά για $120.000, γεγονός που προκάλεσε έντονες αντιδράσεις, καθώς πολλοί άνθρωποι, από αγοραστές μέχρι μη-μυημένους, θεώρησαν ότι είχαν εξαπατηθεί.
Η ανταγωνιστική πώληση μιας δεύτερης μπανάνας, επίσης κολλημένη στον τοίχο, για το ίδιο ποσό αύξησε την αίσθηση της ανησυχίας και της περιφρόνησης για την εικαστική κοινότητα. Ο οίκος Sotheby’s σχεδιάζει να δημοπρατήσει την «μπανάνα» για 1-1,5 εκατομμύρια δολάρια, προκαλώντας ερωτήματα σχετικά με την αξία ενός έργου που στην ουσία είναι εύκολα αναπαράγεται. Σύμφωνα με το Μουσείο Guggenheim, η αγορά του «Comedian» συνοδεύεται από πιστοποιητικό γνησιότητας και οδηγίες για την εγκατάσταση ή την έκθεση του έργου, υπογραμμίζοντας ότι ούτε η μπανάνα ούτε η κολλητική ταινία αποτελούν μέρος της αγοράς.
Ουσιαστικά, οι αγοραστές του έργου πληρώνουν για την «ιδέα» της μπανάνας και της κολλητικής ταινίας, συμπεριλαμβανομένης της έννοιας του έργου. Το γεγονός μάλιστα ότι ένα παρόμοιο έργο, το «Fountain» του Μαρσέλ Ντυσάν, το οποίο ήταν ένα αναποδογυρισμένο ουρητήριο, έχει γίνει δημοφιλές και αμφιλεγόμενο εδώ και χρόνια, δείχνει ότι η έννοια του παραλογισμού στην τέχνη έχει μακροχρόνια διαδρομή. Ταυτόχρονα, ο καλλιτέχνης Ντέιβιντ Ντατούνα, στη διάρκεια μιας πρώτης έκθεσης, αποφάσισε να φάει την μπανάνα, προκαλώντας ακόμη μεγαλύτερη αίσθηση και φέρνοντας στο προσκήνιο τη φιλοσοφία πίσω από την τέχνη.
Αυτό το γεγονός συνδέεται με τη διαχρονική κουβέντα γύρω από τον ορισμό της τέχνης και τις προθέσεις των καλλιτεχνών. Αξιοσημείωτο είναι ότι ο Ντατούνα δήλωσε πως με την πράξη του αυτή ήθελε να αναδείξει την ερώτηση αν η μπανάνα μπορεί να θεωρηθεί αναγκαίο έργο τέχνης, όπως είχε κάνει ο Ντυσάν πριν από ένα αιώνα. Αν κάποιος αποφασίσει να δημιουργήσει μια παρόμοια εγκατάσταση στο σπίτι του, θα μπορούσε αυτό να θεωρηθεί παράνομη αναπαραγωγή, ή απλώς «έμπνευση» από το έργο του Κατελάν; Υπάρχει μέσα σε αυτές τις αμφιβολίες μια ανάγνωση της σύγχρονης τέχνης, που μας θυμίζει την ιστορία με τα «νέα ρούχα του βασιλιά», όπου η αξία προσδιορίζεται από την αντίληψη και όχι από την πραγματικότητα.
Πηγή: tanea.gr