Στις 4 Οκτωβρίου 1883, το διάσημο Orient Express αναχώρησε για την πρώτη του διαδρομή από τον Gare de l’Est στο Παρίσι με προορισμό την Κωνσταντινούπολη. Κατά τη διάρκεια του επταήμερου ταξιδιού, 40 επιβάτες, ανάμεσα στους οποίους βρίσκονταν γνωστοί συγγραφείς και αξιωματούχοι, απόλαυσαν μια εμπειρία πολυτέλειας. Οι χώροι καπνιστών ήταν εξοπλισμένοι με πολυθρόνες από απαλό ισπανικό δέρμα, ενώ το εμβληματικό βαγόνι-εστιατόριο πρόσφερε πλούσια γεύματα και άψογη εξυπηρέτηση.
Η μοντέρνα εποχή των πολυτελών σιδηροδρομικών ταξιδιών οφείλει πολλά στον μηχανικό George Pullman, ο οποίος το 1865 έφερε επανάσταση στην άνεση των ταξιδιών με την εισαγωγή πολυτελών βαγόνων και βαγόνων φαγητού. Ωστόσο, ο μεγάλος εκσυγχρονιστής ήταν ο Βέλγος επιχειρηματίας Georges Nagelmackers, που ίδρυσε την «Compagnie Internationale des Wagons-Lits» το 1872, μεταμορφώνοντας τα τρένα σε «κινούμενα παλάτια». Αυτή η εταιρεία γρήγορα καθιερώθηκε ως ηγέτιδα στην παραγωγή πολυτελών βαγονιών, όχι μόνο για το Orient Express, αλλά και για άλλα διάσημα τρένα.
Η δεκαετία του 1920 θεωρείται η «χρυσή εποχή» των σιδηροδρομικών ταξιδιών, καθώς οι επιβάτες απολάμβαναν εκλεπτυσμένες γευστικές εμπειρίες σε ένα περιβάλλον πλούσια διακοσμημένο. Ωστόσο, μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ο τομέας υπήρξε θύμα ραγδαίων αλλαγών, με την ανάπτυξη των αεροπορικών ταξιδιών και τη στροφή σε ταχύτερες επιλογές μεταφοράς να οδηγεί σε υποβάθμιση των υπηρεσιών πολυτελείας.
Μέχρι τη δεκαετία του 1960, οι αναγκαίες αλλαγές κατέληξαν σε προσφορές που επικεντρώνονταν πιο πολύ στην ευκολία παρά στην άνεση. Οι κουζίνες, με εξαιρετικά γεύματα, αποσύρθηκαν από πολλές γραμμές. Κι ενώ η νοσταλγία για τις παλιές εποχές παραμένει, σήμερα, τα βαγόνια-εστιατόρια έχουν μετατραπεί σε τουριστικές ατραξιόν.
Η επαναφορά αυτής της εμπειρίας έρχεται με τη νέα υπηρεσία του Orient Express, που προγραμματίζεται να επαναλειτουργήσει το 2025, φιλοδοξώντας να αναβιώσει την πολυτέλεια και τη μαγεία μιας εποχής όπου το φαγητό σε τρένο αντιπροσώπευε την απόλυτη εμπειρία της χλιδής.
Πηγή: tanea.gr